Välkommen till vårt toppmoderna skadecenter i Helsingborg. På vårt skadecenter jobbar våra yrkesskickliga bilplåtslagare, billackerare, bilplastreparatörer med de senaste verktygen och utrustningen för att säkerställa att din skada blir åtgärdad på bästa sätt.
När du fått en skada på din bil kontaktar du oss för att boka en tid för skadebesiktning där du träffar en av våra skaderådgivare som fotograferar och registrerar din skada i enlighet med försäkringsbolagens krav.
Är du kund hos Volvia försäkring kan du ladda ner deras app där du själv kan ta bilder på din skada direkt med mobilen och skicka till oss för bedömning. På så sätt slipper du åka till verkstaden bara för att visa upp skadan.
När du har fyllt i Skadeanmälan kontaktar du vår skadeverkstad för att boka tid för en skadebesiktning. Ta med skadeanmälan, vi förmedlar den till respektive försäkringsbolag.
Du och en besiktningsman gör nu tillsammans en skadebesiktning av bilen, besiktningsmannen uppmärksammar dig även på andra eventuella åtgärdsbehov på bilen som du erbjuds att köpa till och få åtgärdade vid reparationstillfället. Därefter gör vi en kostnadskalkyl. Kalkylen och bilder på skadan skickas till ditt försäkringsbolag för godkännande. Samtidigt bestämmer vi ett datum för reparationen.
Vi har nu fått godkänt från försäkringsbolaget och fått hem de förbeställda reservdelarna (nya alternativt begagnade där så är möjligt enligt försäkringsbolagens villkor). Vi har också planerat för reparationen. Vid större och svårare skador riktas och mäts karossen i riktbänk. Vi åtgärdar nu också de arbeten utöver skadereparationen som du eventuellt har beställt.
Försäkringsbolagen vill att begagnade reservdelar används när det är möjligt, allt för att hålla ner kostnaderna och gagna miljön.
Plastdetaljer kommer om möjligt att repareras. Skälet är miljöhänsyn.
Lackering är nästa anhalt där skadan rostskyddas, grundmålas och lackeras.
Bilen går nu från lackeringen tillbaka till skadereparatören för montering av alla detaljer som lister, strålkastare, dörrhandtag m.m.
När bilen är klar gör vi vår egna kvalitetskontroll samt kontrollerar att allt är utfört enligt den specifikation vi fått godkänd av försäkringsbolaget.
Vi kontaktar dig via mail, SMS eller telefon när bilen är klar att hämta. Väljer du att betala med CarPay kan du dela upp kostnaden för självrisken på 12 månader – helt utan ränta och avgifter. Läs mer om CarPay här